Obsession en AI Lab experimenteren met eventdata
| Obsession
Eerste contact
Het AI Lab van Hogeschool Leiden, mede opgericht door Bastiaan Groot, heeft Obsession benaderd met een voorstel voor een samenwerking. Het AI lab biedt een praktijkgerichte omgeving voor de toepassing en het onderzoek van Artificial Intelligence. Voor het onderwijs is het moeilijk om met technologische ontwikkelingen mee te gaan en daarom is het goed dat er een hands-on oplossing is bedacht. Het stelt Obsession in staat om te onderzoeken hoe AI daadwerkelijk waarde kan toevoegen aan hun organisatie. Hans Klaver (Account Director) van Obsession benadrukt: "Door studenten van het AI Lab in werkgroepen samen te laten werken met onze data, kunnen we duurzame AI-oplossingen ontwikkelen die specifiek gericht zijn op de evenementenbranche. Deze samenwerking met het AI Lab biedt Obsession nieuwe kansen om de praktische toepassingen van AI te ontdekken en te benutten.”
Visie op innovatie
De samenwerking tussen Obsession en het AI Lab is geworteld in een gemeenschappelijke visie: het potentieel van technologie benutten om evenementen te verrijken en een impactvoller resultaat te leveren. Vorig jaar werd Obsession Dialogues gehost, waarbij de focus lag op hoe data evenementen kunnen verrijken. Nu wil Obsession met behulp van AI deze data nog verder tot leven brengen. Het delen van verschillende soorten data met het AI Lab, waaronder briefings, bezoekersresultaten en evaluaties van evenementen, staat centraal in deze samenwerking. Echter, het is van groot belang om de privacy en veiligheid van de gedeelde data zorgvuldig te behandelen. In het licht hiervan erkent Obsession de noodzaak om vooraf met opdrachtgevers om de tafel te gaan en hun goedkeuring te verkrijgen voor het delen van specifieke data. Hans Klaver benadrukt: "Ons doel is om deze aspecten met de grootste zorg te behandelen, waarbij we streven naar een evenwicht tussen het benutten van de aanzienlijke voordelen, zoals efficiëntere processen, sterkere klantrelaties en een duurzamere benadering van event management, en het respecteren van de privacy en beveiliging van de betrokken gegevens."
LiveTime Changes
Tijdens de aanstaande Obsession Dialogues – LiveTime Changes wordt een belangrijke eerste stap gezet in het traject, waarbij onder andere Bastiaan Groot het podium zal betreden om de kracht van AI en alle innovatieve aspecten van deze samenwerking te benadrukken. Obsession zal een oproep doen aan hun partners om evenementendata te delen. "Deze open data benadering is cruciaal voor het stimuleren van innovatie en het openen van deuren naar geavanceerde evenementanalyse en gepersonaliseerde ervaringen. Met de steun van onze partners, openen we een nieuw tijdperk in evenementenplanning.”
De stappen die daarna volgen omvatten het vormen van een projectgroep en het verzamelen van de benodigde data. "Ons doel is om eind 2024 niet alleen inzichten te hebben vergaard, maar ook praktische oplossingen te kunnen bieden," legt Hans Klaver uit. “Dit project, hoewel nog in de beginfase, onderstreept de toewijding van Obsession en het AI Lab om de grenzen van evenementenplanning en -management te verleggen.”
Obsession streeft naar een totaaloplossing met een geïntegreerd AI-dashboard. Dit dashboard voorkomt herhaling van fouten en stelt voorstellen samen op basis van bewezen successtrategieën. Hans Klaver benadrukt: "Met deze aanpak streven we naar een optimale klantrelatie waarin we niet alleen van onze fouten kunnen leren, maar ook in staat zijn om nog beter advies te geven dan nu." Dit vormt de kern van de toekomstige mogelijkheden die Obsession en het AI Lab willen verkennen en ontwikkelen.