Days of Art & Science

| Leiden&Partners

Meerdere dagen boordevol programma’s, waarbij kunst en wetenschap bij elkaar komen op een creatieve, originele en soms verbluffende wijze. Ontdek een wereld waar wetenschappers en kunstenaars de kans krijgen om hun werk te presenteren en een breed publiek te inspireren.

Jaarlijks komen in Leiden kunst en wetenschap samen op Days of Art & Science. Dit is een initiatief van cultureel ondernemer en programmadirecteur Alexander Mouret en wordt ondersteund door Leiden&Partners in samenwerking met Universiteit Leiden, Leiden Kennisstad en Cultuurfonds Leiden. “We willen de dialoog tussen kunst, wetenschap en de maatschappij bevorderen en bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe inzichten en toepassingen op het gebied van kunst, wetenschap en technologie”, aldus Mouret.

Is het menselijk lichaam alledaags materiaal dat we naar behoeven kunnen vormen en aanpassen? En welke veranderingen accepteren we wel en niet als samenleving? Agi Haines, kunstenaar, onderzoeker en docent, zet binnenkort Leiden hierover aan het denken.

Ontdek de maakbare mens

Als kind van ouders die beeldhouwer zijn, raakte Agi Haines snel gewend om sculpturen van lichaamsdelen in en rond het huis te vinden. “Het zorgde ervoor dat ik me heel comfortabel voel om te werken met het menselijk lichaam”, zegt zij. “Ik raakte gefascineerd door de verschillende vormen die het kan hebben, van nature en door manipulatie van buitenaf.”

In haar werk richt zij zich op de complexe relatie tussen het menselijk lichaam en technologie. Een lichaam dat je dankzij ontwikkelingen in technologie zelf steeds meer kunt vormgeven. Dat roept weer allerlei moreel-ethische vragen op. “De objecten die ik maak vormen een aanleiding om het gesprek hierover aan te gaan. Over hoe jij als individu erover denkt maar ook over hoe de wetenschappers die ermee bezig zijn, erin staan.”

Thema van alle tijden

Dankzij de technologische vooruitgang is er ook altijd inspiratie voor nieuw werk. Soms zijn de kunstwerken gelinkt aan actuele ontwikkelingen, zoals bij voorbeeld bionische oogimplantaten. Maar vaak is er sprake van een overkoepelend maatschappelijk thema, dat relevant blijft, los van de technologie. Haines: “Dat is bijvoorbeeld het geval bij het project Transfigurations, waarbij ik modellen maakte van hoe baby’s er in de toekomst uit zouden kunnen zijn als ons lichaam zich aanpast aan bijvoorbeeld klimaatverandering of stressvol werk. Het onderliggende thema – de angst voor de voortschrijdende technologie en hoe we ermee omgaan – is van alle tijden.”

Multidisciplinair

In Leiden neemt zij deel aan Nacht van Ontdekkingen, het symposium Beyond the Canvas en het Art & Science conference Brave New World in Naturalis dat als thema ‘The Future of Indifference’ heeft. “Naast Transfigurations zal ook nieuw werk te zien zijn zoals de projectie Self-Worth”, vertelt Haines. “Samen met bezoekers proberen we de waarde van groeiende kankercellen voor onderzoek te bepalen. Een beetje in de lijn van Henrietta Lacks. De kankercellen van deze zwarte vrouw hebben tal van medische ontdekkingen mogelijk gemaakt, van een vaccin tegen polio tot het coronavaccin.”

Haines kijkt enorm uit naar alle events. “Het samenkomen van mensen van allerlei disciplines kan immers leiden tot onverwachte ideeën en inspiratie. De academische wereld in en om Leiden biedt een rijke bodem daarvoor.” Zij hoopt dat mensen naar aanleiding van de events nieuwe gedachten of gevoelens ervaren. “Ik heb onlangs samengewerkt met de afdeling neurowetenschap aan de Erasmus Universiteit aan een project over hoe informatie het brein vormt. Hoe mooi zou het zijn als het brein van deelnemers aan de events in Leiden ook een klein beetje verandert?”

Het werk van Agi Haines zal ook te zien zijn tijdens de Biennale van Daejeon, Zuid-Korea en de Biennale van Bangkok, Thailand.